Menu Content/Inhalt
Pilates
woensdag 13 december 2006

Tja, ik moet er toch eens wat over schrijven! Pilates de sport die ik wekelijks beoefen. Voorheen zat ik altijd op B (Buik) B (Benen) B (Billen) Ik hoor u in gedachten al lachen. Maar ja, de veertig gepasseerd. Je moet toch wat? Je wordt ouder mama geef het maar toe. Omdat BBB gepaard gaat met vrij harde muziek, waar je ook nog flink op de maat moet springen met of zonder steps, was dit toch niet zo geschikt voor mij. Vorig jaar kwam mijn sportschool 'Linda sports' met een nieuwe sport, 'Pilates'. Ja u hoort het goed niet Herodes maar Pilate(U)s. Het is ook geen hocus spocus, maar wat is het dan wel? En hoe leg ik dit uit en waar komt die vreemde naam vandaan? Toch maar eens opzoek gegaan op het net. Zo kwam ik op www.gezondheidsnet.nl en daar las ik het volgende:

Pilates, genoemd naar de bedenker Joseph Pilates, is een sport met geschiedenis. Bedacht voor oorlogsveteranen en bedoeld om al je spieren te verstevigen. Je bouwt hiermee kracht, soepelheid, balans, coördinatie en uithoudingsvermogen op. Ook fijn: het verbetert de vorm van je lichaam zonder dat je enorme spierbundels kweekt.

Pilates, die zelf turner en bokser was, had revolutionaire ideeen over lichamelijke conditie en revalidatie technieken. In 1926 rustte hij in een ziekenhuisbed uit met allerlei voorzieningen voor een revalidatieproces. Hij ontwikkelde die technieken verder en zo ontstond de sport Pilates.

Er wordt vanuit gegaan dat de buik, onderrug en bilspieren centrum van de kracht zijn, waardoor de rest van het lichaam vrij kan bewegen. Daarnaast wordt er tijdens het beoefenen gebruik gemaakt van de elementen: concentratie, ademhaling, centrering, controle, precisie en vloeiende beweging. Door de mentale betrokkenheid ervaar je een nieuw soort bewustzijn. Deze techniek is een efficiënte manier van trainen.

Wat doe je precies?
Je doet de meeste oefeningen op een mat, net als Yoga. Je kunt ook verschillende apparaten gebruiken zoals de ‘Reformer’, een soort bed met een slede die langs een rail glijdt. Alle oefeningen (sommige met hulpmiddel) helpen je spieren te rekken en te versterken, de gewrichten los te maken en spanning weg te nemen. Bij elke oefening hoort een bepaald ademhalingspatroon. Alle basisbewegingen zijn gericht op soepelheid en versterking van de buik en rugspieren en zijn makkelijk uit te voeren. Bij sommige sporten of oefeningen, zoals buikoefeningen, moet je doorgaan totdat je het voelt branden. Dat is bij Pilates niet het geval. Je hoeft niets te forceren en de oefeningen hebben geen herhaaldelijk karakter.

Het resultaat
Je oogt slanker, zekerder en gezonder en je krijgt van Pilates een mooie houding. Ha, ha, ha! Ook je coordinatie en zelfbewustzijn verbetert. Niet zo gek dat dus dat Pilates helemaal hot is in Amerika. Een heleboel topsporters, modellen en actrices doen het en zelfs Madonna is al in de ban van de sport.

Nog even dit...
Pilates is geen snelle sport. Je moet een beetje geduld hebben bij het uitoefenen. Elke keer dat je het doet, gaat het een stukje beter. Zie het als een lange termijn project. Je hebt een video nodig zodat je het thuis kunt doen of kunt lessen nemen in een klasje onder leiding van een docent. Je kunt ook privé lessen nemen, maar dat kan vrij prijzig zijn.

Dat is dus Pilates. Gewoon relaxed oefeningen doen op een mat met op de achtergrond slaapverwekkende muziek. Niets geen herrie, misstappen en bloed, zweet en tranen.

 

 

Klik hier!

Klik hier
designed by www.madeyourweb.com