Menu Content/Inhalt
Het mannetje 18 (Dood voor de zonde)
woensdag 25 april 2007

Je zult maar worden onthaald op een bloemkoolschotel, een preischotel, een frisse salade en bosvruchten- en mandarijnen-yoghurtkwark toe... En dat durft zich van tevoren druk te maken over macaroni! Het mannetje zat zich in stilte te schamen. Liet het zich smaken. De avond over 'Het kwade weerstaan' begon in ieder geval goed...

'Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid.'

Hoe simpel wist Paulus in zijn brief aan de Romeinen te vertellen hoe je dat doet, het kwade weerstaan. Je bent dood voor de zonde, levend voor God en dus doe je dat wat God wil... Alsof het zo is: De ene dag ben je nog in dienst van werkgever A, de andere dag begin je bij werkgever B. Hoe zou je het vinden als werkgever A op je eerste dag bij B opbelt en vraagt waar of je blijft? Je zou zeggen: Hallo beste kerel, ik werk niet meer voor jou, want vanaf vandaag ben ik in dienst bij baas B! Hij betaalt me, dus zijn werk doe ik, met jou heb ik niets meer te maken!

En zo is het in feite ook met het kwaad in het leven. Iemand die niet gelooft in Christus, heeft de Satan als heer en zal dus doen wat deze van hem vraagt. Maar als je gelooft dat Christus je door Zijn kruisdood op Golgotha heeft vrijgekocht van de zonde, dan heb je een andere Heer gekregen. En als dan het kwaad een beroep op je doet om je oude leven weer op te pakken, dan moet je jezelf er van bewust worden dat dat oude leven heeft afgedaan! Je bent in dienst van God, niet van het kwade!

Ja, als het zo gemakkelijk zou gaan... Want hoe houd je het vol? Het is net als met lijnen of stoppen met roken: de eerste dagen van fanatiek zijn zijn voorbij en hup, daar glijd je weer af. Je had je voorgenomen om voor je succes in je werk God de eer te geven en opeens bemerk je dat je de reden voor dat succes opnieuw bij jezelf zoekt. Je was vastbesloten om niet weer je kruiwagen vol te laden met 'goede werken' en bij God te deponeren met een 'kijk eens hoe goed ik mijn best doe' en verdraaid, daar ga je weer... En die nare gedachten over andere mensen, vooroordelen vaak, je zou ze bestrijden door positiever te gaan denken! Maar een paar dagen later betrap je jezelf er weer op: wat is dát voor een raar mens?

In zondag 44 van de Heidelberger Catechismus wordt gesteld dat zelfs de allerheiligsten in dit leven nog maar een klein begin hebben van de gehoorzaamheid die God vraagt. Ja, inderdaad, ook die man of vrouw die zo wordt bewonderd omdat hij of zij zo gelovig leeft en spreekt is maar een beginneling. Ook in zijn of haar hart komen telkens weer verkeerde gedachten en begeerten op. En als niemand hen ziet, dan doen ze wel eens dingen waar je van zou schrikken als je het wist… Het is niet vreemd dat een mensenlichaam echt dood moet gaan wil de zonde helemaal uit de weg kunnen worden geruimd. Zo staat het ook in Zondag 16: Onze dood is het afsterven van de zonden. Het definitieve einde van het kwaad in het leven van een mens. Maar ja, om daar nu de hele dag naar te gaan lopen verlangen...

De Alphacursisten stemden het mannetje toe dat je daar zo moedeloos van kunt worden. Al dacht het mannetje dat er ook een goede kant aan zat. Want, zo zei hij, stel je nu eens voor wat er zou gebeuren als je steeds het kwade kon weerstaan. Zou dan niet de gedachte gaan postvatten van 'hé, ik kom toch eigenlijk best wel een heel eind!' Net als die Farizeeër die maar wát trots was dat hij de tienden betaalde en lang niet zo zondig leefde als die vermaledijde tollenaar daar. Die kon alleen een 'Heer, wees mij zondaar genadig' uitbrengen. Maar hij ging wel zonder zondenlast terug naar huis... Als het goed is dan drijft dat moedeloze gevoel je dus naar de plek waar je wezen moet: naar Christus' kruis op Golgotha.

Maar kun je dan het kwade niet weerstaan?

 

Klik hier!

Klik hier
designed by www.madeyourweb.com